Beställning
Om du är under 18 år måste du ha målsmans tillstånd. Sådant tillstånd kan ges genom att en förälder skickar sitt uttryckliga tillstånd till oss med e-post. Alla falskbeställningar spåras och polisanmäls, och om vi lidit ekonomisk skada kommer vi att kräva skadestånd.
Minsta order värde 75kr+ frakt. Vi skickat endast inom Sverige.
Leverans- fraktkostnad
Normal leveranstid inom Sverige till ditt lokala utlämningsställe är 1-3 dagar
Vi skickar alla våra varor med PostenNord.
Postpaket (MyPack) Du hämtar ditt paket på närmaste uthämtningsställe. Du kommer att få ett sms och ett mail skickat till dig när ditt paket är redo för upphämtning. Du har 7 dagar på dig att hämta ut ditt paket. Du kan kostnadsfritt förlänga liggtiden med ytterligare 7 dagar i PostNords app.
Mindre paket levereras direkt i din brevlåda med PostNord varubrev.
Företagspaket : Levereras till bemannad företagsadress mellan 07.00-18.00 (ej privatpersoner) Om du är enskild firma sågår detta fraktalternativ ej att använda, dåkrävs det företagsnamn för denna tjänst. Vi kommer att skicka orden som postpaket tillutlämningställe.
Mypack HOME : Vi skickar våra paket med kvittenskrav som standard. Du behöver alltså vara hemma för att ta emot paketet. Leverans gäller till port/tomtgräns. Inbärning ingår ej.Leveranstid 1-4 arbetsdagar, Du aviseras i PostNord App och via sms/e-mail och kan välja dag och tid för din leverans och om du vill få ditt paket levererad utanför din dörr eller ditt ditt närmsta PostNord ombud.
Om du bor på en ö och posten inte kan leverera till din adress kommer ditt paket att leveras till närmaste postombud.
Fraktkostnad:
- Postpaket My pack/varubrev 69 kr
- Företagspaket 99kr
- Mypack Home 149kr
- Hämtas i Butik i Örebro: Gratis
Ordinarie fraktavgift motsvarar det billigaste leveranssättet som är tillgängligt för dig i kassan. Vi erbjuder även ytterligare leveranssätt tjänster som företagspaket, mypack home. Din beställning kan delas upp i flera paket och flera leveranser.
Ni kan även hämta er beställning i Örebro. Butiken Örebro säkerhetscenter AB. Nastagatan 8. Örebro. Ni får mejl när ordern är finns att hämtas.
Ej uthämtat paket:
För paket som inte hämtas ut debiteras en avgift för outlöst paket på 250 kr. Det motsvarar de kostnader som det orsakat oss att skicka ut paketet samt mottagit det i retur
Lagring av personuppgifter
Genom att godkänna dessa allmänna ordervillkor vid genomförandet av köp samtycker du till behandling av de personuppgifter du lämnar till Låskompaniet.se enligt vår integrititspolicy.
Uppgifterna behandlas för att kunna administrera ditt köp i syfte att fullgöra vårt åtagande gentemot dig som kund. Uppgifterna kan också komma att användas för information/nyhetsbrev. Du har som kund rätt att motsätta dig att dina personuppgifter används i marknadsföringssyfte. Vi på Låskompaniet.se värnar om din personliga integritet och eftersträvar en hög nivå av skydd. Vi skulle aldrig sälja dina personuppgifter till ett annat företag.
Kort beskrivning. Vi lagrar dina personuppgifter såsom namn, mejl, adress och mobilnummer i syfte för:
- Att du skall kunna få bekräftelser och information/nyhetsbrev
- Att Vi Låskompaniet skall kontakta dig som kund.
- Kunna hantera eventuella reklamations- och garantiärende.
Personuppgiftansvarig: Låskompaniet.se ägare Örebro Säkerhetscenter AB 556709-0583 med adress Nastagatan 8, 702 27 ÖREBRO är personuppgiftsansvarig för företaget behandling av personuppgifter. Du har rätt att få ta del av uppgifterna samt att få dessa raderade om du så önskar.
Betalningsalternativ
Du kan välja mellan att betala med kort, direktbankbetalning, faktura eller delbetalning samt swish. Fakturabetalning och delbetalning är endast möjligt för boende i Sverige.
Betala med kort
Betala med Visa eller MasterCard konto-/kreditkort tryggt och säkert över Internet direkt i samband med din beställning. Din betalning förmedlas av Svea Banks säker kryptering. Svea uppfyller kraven för PCI-DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). Dina kortuppgifter sänds direkt till banken och kan ej läsas av annan än din bank. Låskompaniet.se hanterar inga kreditkortsnummer. Inga extra avgifter tillkommer för kortbetalning. Vid betalning med konto-/kreditkort börjar villkoren gälla så snart korttransaktionen har godkänts. Betalning via Svea sker till Låskompaniet.se som äger varumärket Låskompaniet.se och denna webbplats. Du kan läsa mer om Svea på www.svea.com. Eventuell återbetalning sker alltid till det kort som användes vid beställning.
Betala med direktbankbetalning
Vi accepterar direktbankbetalningar från Swedbank, Nordea, Handelsbanken och SEB. Alla köp kopplas genom Svea Bank ABs säkra betalserver vilket betyder att information endast går till Svea och inlösande bank. Överföringen av information är krypterad med SSL. Låskompaniet.se får aldrig ta del av denna information. Direktbetalning via internetbank är avgiftsfri. Du kan läsa mer om Svea på www.svea.com.
Betalning med faktura:
Vid betalning via faktura samarbetar vi med Svea Bank AB. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av Låskompaniet.se överlåtna till Svea Bank AB.
Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig. Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso. Fakturavilkor
Kreditprövning: Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.
Betalningsvilkor: Förfallodaum och övriga vilkor för företagsfaktura framgår av fakturan. Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast 30 dagar från fakturadatum. Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjmålsränta om 2% per månad från förfallodatum till dess full betalning sker.
Överlåtelse: Samtliga företagsfakturor kommer att överlåtas till Svea Bank AB, 556158-7634 ("svea Bank"). Alla betalningar med anledning av fakturan ska erläggas till Svea Bank
GDPR: Vid betalning via företagsfaktura kommer fakturan att överlåtas till Svea Bank AB och vi delar då företagskundens personuppgifter med Svea Bank. Svea Bank är personuppgiftsansvarig för de fordringar som vi har överlåtit till Svea Bank. För detaljerad information om Svea Banks behandling av personuppgifter, vänligen läs vidare i Sveas dataskyddsinformation som finns tillgänglig på https://www.svea.com/dataskydd eller kontakta Svea via post 169 81 Solna, telefon 08 – 514 931 13 eller swp@svea.com. Dataskyddsombud nås på privacy@svea.com.
Delbetala din beställning
Genom vårt samarbete med Svea Bank AB kan du teckna ett kontokreditavtal och därmed kunna delbetala ditt köp. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det kampanjalternativ som passar dig bäst. Köpet kan alltid betalas i sin helhet närsomhelst, innan förfallodag. Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig. Har du några frågor så kan du ringa 08 – 514 931 13 för närmare information. Exempel på effektiv ränta vid köp om 10 000 kr, löptid 12 månader, 0 % ränta, uppläggningsavgift 195 kr, aviavgift 29 kr: 10,55%.
Läs mer om de allmänna villkoren hos Svea Bank AB här. Se även mer info om Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation (SEKKI).
-Faktura och betalnings frågor kontakta Svea bank direkt : Tel. 08-51493113 eller Mail: swp@svea.com
Ångerrätt
Ångerätten gäller endast privatpersoner (ej företag)
Som privatperson har du enligt Distansavtalslagen rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar. Du har dock inte ångerrätt om du beställt en vara som tillverkats enligt dina anvisningar (lika låsning, enl nyckel nummer) eller som annars har fått en tydlig personlig prägel. eller anskaffnings varor (beställning vara).
Du betalar returfrakten. Vid retur av postpaket uppgår returfrakten till 79 SEK per paket. Ett postpaket är ett paket som du exempelvis har fått hem i brevlådan, hämtat hos ombud.
Det innebär att du kan skicka tillbaka oanvända, oskadade varor med obruten förpackning* inom 14 dagar från att DU mottagit ditt paket.
Som kund har du rätt att undersöka varans egenskaper och funktion, ungefär på samma sätt som du kan göra i en fysisk butik. innan beslut tas om eventuell retur. Undersökningen ska göras med varsamhet och ej mer omfattande än nödvändigt då produkten måste returneras i väsentligen oförändrat skick.
Varan får inte ha varit använd, monterad eller ha bruten plombering.
Retur fraktkostnad kostar 79kr. Summan dras automatiskt från varuvärdet vi betalar tillbaka.
Om du vill utnyttja din ångerrätt ska du följa instruktionerna under fliken "Retur och Reklamation". Du kommer utan dröjsmål att få en bekräftelse på att vi mottagit ditt meddelande, varefter vi tar ställning till, om du uppfyller de förutsättningar som krävs för att kunna tillämpa ångerrätten. Du kommer därefter att motta ett svar med e-post från oss, i givet fall med information om hur du ska skicka tillbaka varan. Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss
Observera att det är du som kund som ansvarar för att varorna kommer tillbaka till oss hela och oskadade, vi rekommenderar därför att du skickar varorna väl emballerade.
*Vid öppnad förpackning avdrag 20% på priset. värdeminskning om du som konsumenten använder eller hanterar varan på ett sätt som inte är nödvändigt för att undersöka den.
Företag som beställer lyder under köplagen och har ingen ångerrätt.
Undantag
Vissa varor är undantagna från den lagstadgade ångerrätten med stöd i lagen, till exempel specialbeställda varor som nycklar och låscylindrar/hänglås, varor som förändras på kunden begäran (till exempel med befintlig, lika låsning), varor som riskeras att förstöras inom ångerfristen. Varor som anskaffas (beställningsvaror) på din begäran, eller om eventuell plombering brutits på elektroniska varor eller produkter och varor med nedsatta priser pga utförsäljning. Alla Varor med direkt levererat till kund som dokumetskåp och c-profiler med flera gäller inte ångerrätt.
RETURER
Vid en retur måste man göra en returanmälan på webbutiken under kundtjänst. Returer som skickas tillbaks till oss utan godkänt returnummer accepteras ej.
Här gör ni en returanmälan. Retur och Reklamation
Du som kund står för returfrakten av varan. Våran retursedeln måste användas. Vi mailar en retursedel till dig som du printar och sätter fast på din retur.
Vi har en fast retur frakt kostnad på 79 kr per paket. Ett postpaket är ett paket som du exempelvis har fått hem i brevlådan, hämtat hos ombud
Returen måste returneras med retursedeln och får inte skickas som postförskott eller efterkrav. Returen ska skickas till vårt lager, vi har tyvärr ingen möjlighet att hämta ut försändelser hos ett ombud.
Vid en retur så får du givetvis öppna förpackningen försiktigt och undersöka varan men inte använda den. Är varan inte i säljbart skick så får du inte hela varans värde tillbaka. Vid en retur ska alltid kunden bifoga ett giltigt köpbevis, lägg med en kopia på följesedeln i paketet.
Återbetalning sker senast inom 14 dagar men först efter att de retunerade varorna kommit till oss tillhanda i oskadat skick. . – Låskompaniet ansvar EJ för påminnelseavgifter etc.
EJ uthämtade paket
Vi förbehåller oss rätten att debitera kostnad för den handteringen som uppstår vid ej uthämatde paket (returfrakt, expeditionskostnad etc) Därför tar vi ut en avgift på 250kr om ej paket hämatas ut. Försändelsen ligger 7 dagar innan den retuneras till oss. Obs därför att om du ångara ett köp och vill retunera varan, behöver du först hämta ut paketet och därefter retunera enligt beskrivning ovan. Outlösta paket omfattar ej ångerrätten enligt Distans -och hemförsäljningslagen.
För ej uthämatde paket innehåller tillverkade varor efter kunden beställning och anskaffningsvaror gäller följande: Retunerade varor som inte går att säljas vidare som kommer i retur kommer att debiteras kund . Om ni önskar nya varor så får ni lägga en ny order och betala för dom nya varorna och de som har retuneras. Detta gäller även anskaffninsvaror som kommer i retur debiteras kund .
Tänk därför på att alltid hämta ut dina beställningar inom 7 dagar från det att ditt paket ankommit till postombudet. Du kan kostnadsfritt förlänga liggtiden med ytterligare 7 dagar i PostNords app.
Reklamationer
Om du som är privatperson mottagit en skadad produkt, eller om vi skickat fel vara, måste du reklamera varan snarast och senast inom 2 månader från att du upptäckte eller borde ha upptäckt felet. Reklamationstiden är som mest 2 år beroende på varans beskaffenhet samt eventuell garantiutfästelse.
Om du som är företagare mottagit en skadad produkt, eller vi skickat fel vara, ska du reklamera snarast efter att du tog emot varan.
Du ska i så fall reklamera via vår hemsida genom att följa instruktionerna under fliken "Retur och Reklamation"
Innan en garantireparation eller ett garantiutbyte kan godkännas behöver vi få in och undersöka produkten.
Assa/yale produkter skickas till deras serviceverkstad för undersökning/reparation.
I det fall produkten inte är behäftad med ett garantifel, utan ett så kallat handhavandefel (inkluderar felaktigt inställd produkt, skada som beror på oaktsamhet mm), har vi rätt att debitera dig för undersökningskostnaden. Fraktkostnader och hanteringsavgifter tillkommer.
Observera att det för företag gäller andra regler för garanti- och reklamationsrätt. Företag får vid köp endast den garantirätt som ges från leverantören, där garantitiden kan variera mellan olika leverantörer. Företag har heller inte någon reklamationsrätt utöver sin garantirätt från leverantören.
Garanti
Vi lämnar ett års garanti på våra varor, dock med undantag för förbrukningsvaror, på Hänglås Cylindrar , tillhållarelås och nycklar lämnas normalt 6 månaders garanti om inget annat anges. Garantin gäller om någon vara trots normal användning skulle gå sönder eller slutat fungera inom denna tidsperiod. Garantin gäller från inköpsdatum och omfattar reparation av fabrikations och materialfel. Fakturan/garantibevis skall uppvisas vid garantianspråk. Garanti gäller endast vid installation i bostäder i Sverige och kan inte överlåtas
Observera att det för företag gäller andra regler för garanti- och reklamationsrätt. Företag får vid köp endast den garantirätt som ges från leverantören, där garantitiden kan variera mellan olika leverantörer. Företag har heller inte någon reklamationsrätt utöver sin garantirätt från leverantören.
Vänligen notera att eventuell produktgaranti och service given av återförsäljare eller låssmed endast omfattar produktfel och gäller inte vid fel orsakade till exampelvis av felinstallation.
Innan en garantireparation eller ett garantiutbyte kan godkännas behöver vi få in och undersöka produkten.
Assa/yale produkter skickas till deras serviceverkstad för undersökning/reparation.
I det fall produkten inte är behäftad med ett garantifel, utan ett så kallat handhavandefel (inkluderar felaktigt inställd produkt, skada som beror på oaktsamhet mm), har vi rätt att debitera dig för undersökningskostnaden. Fraktkostnader och hanteringsavgifter tillkommer
INFORMATION OCH BILDER
Vi reserverar oss mot eventuella tryckfel samt mot fel i information och specifikationer vad gäller varor och tjänster som förekommer i vårt sortiment.
Force Majeure
Båda parter ska vara befriade från fullgörande av avtalet om fullgörandet förhindras eller väsentligen försvåras av omständighet som part inte rimligen kunnat råda över eller förutse. Följande och liknande omständigheter skall anses utgöra befrielsegrunder där de hindrar eller försvårar avtalets fullgörelse: eldsvåda, krig, mobilisering, rekvisition, beslag, valutarestriktioner, allmän varuknapphet, knapphet på transportmedel, strejk, lockout, elavbrott, inskränkningar i form av drivkraft samt fel i eller försening av leveranser från underleverantörer som har sin grund i sådan omständighet som avses i denna punkt eller andra omständigheter som part ej kan råda över, som antingen hindrar eller försvårar parts fullgörande i sådan grad, att det ej kan ske annat än till onormalt hög kostnad.
Tvist
Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) tillhandahåller ett kostnadsfritt förfarande, som privatpersoner kan utnyttja i tillfälle av tvist. Vi har som policy att alltid följa ARN:s rekommendationer. Tvist mellan företag avgörs av allmän domstol.
Allmänt
För dig, som är privatperson, gäller Distansavtalslagen (se nedan angående ångerrätt) samt Konsumentköplagen, som har strikta bestämmelser, vilket innebär att lagen gäller, trots att du har avtalat om något annat. För företag, inklusive enskilda näringsidkare, gäller Köplagen, som är dispositiv, vilket innebär att avtal mellan företag gäller i första hand före lagen.
Skulle något villkor befinnas ogiltigt enligt vad som gäller enligt svensk eller EU rätt ska detta inte innebära att köpvillkoren i sin helhet blir ogiltiga utan det ogiltiga villkoret ska i så fall ersättas med likvärdig lagenlig text.
Övergiven kundvagn
Om ditt köp avbryts e-postar vi en kom-ihåg-lista till dig över de produkter som du lagt i kundvagnen. Detta är en extra kundservice för att göra ditt köp hos oss så smidigt och enkelt som möjligt. Du kan när som helst återskapa kundvagnen med alla varorna i eller låta bli. Du behöver således inte agera om du ej önskar fullfölja köpet.
Pris och tillgänglighet på produkterna baseras på tidpunkten då du la produkterna i kundvagnen. Vi förbehåller oss rätten att ändra priserna något i samband med olika kampanjer med utlöpsdatum. Produkterna kan också ha sålts slut.